Gledate mobilno verzijo članka, za še bogatejšo uporabniško izkušnjo si članek oglejte v brskalniku na svojem osebnem računalniku.
Ali je sodoben avtomobil sploh lahko hkrati preprost, uporaben, udoben in oblikovno dovršen? Je res mogoče ikone, legendarne modele, združiti v reinkarnirani podobi, ki se spogleduje s koreninami znamke? Odgovore na to ponuja osnovni gradnik civilizacij, les. Rokodelska mojstra s posluhom za tehniško kulturo sta sodobno avtomobilsko preprostost v nekaj urah spisala na kos lesa.
Bogastvo gozdov, ta raznolika botanična freska žive narave, je od nekdaj tesno povezano s človekom. To pomembno dobrino, darilo matere zemlje, je človeški um hitro dojel in razumel kot osnovni element za doseganje evolucijske prednosti naše vrste. Je preprosto eden tistih najpomembnejših gradnikov narave. Brez njega civilizacije, načina življenja, kot ga poznamo danes, preprosto ne bi bilo.
Dvomite?
Na samem začetku nam je dal toploto, ogenj, prvobitno energijo, ki jo še vedno uporabljamo. Dal
nam je orodje ter orožje za lov in obrambo. Omogočil nam je izgradnjo prvih naselbin, pod lastno
streho nam je nato dal še moč za kulinariko, pa moč za taljenje kovin, stekla … Brez njega ne bi bilo
rala, pa mlina, žage in čudovitih galej za odkrivanje novega sveta. Iz njegove preprostosti sta vzklila
tudi kompleksna človekova kultura in umetnost. V njem se skrivata čudoviti zven violine in učenost
knjige. Pot vsakega človeka tudi dandanes še vedno zaznamuje les in to od zibelke pa do groba.
Restavrator in mizarski mojster Cveto Šuligoj o čarobnosti obdelave lesa: "Zelo rad delam iz masive in vedno uporabljam tudi naravne materiale za zaščito lesa. Preprosto je skoraj vedno zelo lepo. Leseno ploščo vedno lahko postaviš v nek prostor in vedno bo zadihala, če ji daš dušo.
Les je skozi zgodovino človeštva postal tako rekoč del našega rodovnega spomina. O njem marsikdo
zavestno nikoli ne razmišlja, a v naši podzavesti je vedno naš zaveznik oziroma tisti material, ki ga iz
roda v rod vedoč ali pa ne vedoč nosimo s seboj.
Kako res zelo pomemben je bil vselej v našem ustvarjanju les, nazorno kaže in piše zgodovina. V
civilizacijskih začetkih je bila s tem naravnim materialom zaznamovana cela vrsta pomembnih izumov, ki so za
vselej spremenili naše človeštvo. Že v dobi neandertalcev so pod njihovimi lesenimi
kopji padali mamuti, v srednji kameni dobi so nastale prve zgradbe iz lesenih brun, v mlajši kameni
dobi pa so recimo tudi pri nas, na Ljubljanskem barju, zrasla lesena mostišča. Stari Rimljani so bili
že mojstri lesenih konstrukcij za premagovanje večjih razponov, gradili so mostove. V starem Egiptu
pa so pri plemenitenju izdelkov že uporabljali čudovite lesene furnirje. Brez lesa ne bi bilo ročice, pa
ločnega svedra, jadrnice …
Prav tako pa smo ravno na leseno osnovo ljudje postavili tudi temelje svoje mobilnosti. Nihče točno
ne ve, kje in kako se je zgodil tisti trenutek, ko smo svoj svet postavili na kolesa. Prvi naj bi prednosti
okroglega debla uvideli Mezopotamci v četrtem tisočletju pred našim štetjem. Od tam naj bi se torej
kolesnice začele širiti po svetu. Po mnenju nekaterih strokovnjakov pa izum kolesa pripada ljudstvu
prazgodovinske Evrope.
Da je temu res tako, priča dragocena arheološka najdba ekipe inštituta za arheologijo ZRC SAZU, ki je leta 2002 ob raziskavah ostankov kolišča na območju Stare gmajne pri Vrhniki našla ostanke najstarejšega kolesa na svetu. Kar 5200 let je staro leseno kolo z Ljubljanskega barja, ki spada med največje bisere svetovne tehniške dediščine in predstavlja prazgodovinski dokaz pomena lesa za razvoj človeštva. To kolo je bilo z veliko natančnostjo rokodelskega mojstra izdelano iz žilavega in trdega jesenovega lesa, os, na katero je bilo vpeto, pa je hrastova. Po mnenju arheologov sta to kolo in os pripadala prazgodovinskemu dvokolesnemu vozu.
Na jugu Slovenije v spokojni idili Bele krajine, ki jo zaznamujejo srčni, dobrovoljni ljudje in svojevrstna
naravna kulisa pašnikov z drobnico, vinogradov, brezovih gajev ter steljnikov …, se v Primostku ob Kolpi
nahaja majhna butična mizarska delavnica. V njej skupaj ustvarjata oče in sin,
Cveto in Maj. Ne družita pa ju samo odnos očeta in sina ter skupni poklic. Oba imata namreč zelo
svojevrsten, čuten odnos do lesa, oba razumeta pomen tehniške kulture in oba gojita ljubezen do
francoskega avtomobilskega šarma, ki ga poosebljajo Citroënove avtomobilske ikone.
Oče Cveto, nekdanji kartograf, je pravi umetnik, mojster restavriranja, rezbarij in obdelave masivnega lesa.
Najbolj uživa, ko recimo starim grajskim vratom, ki jih je načel zob časa, povrne nekdanjo
mogočnost. Najraje ustvarja med zidovi gradov, cerkva … "Les vedno najde svojo dušo, če je pravilno
obdelan," pravi mizarski mojster, ki ga krasi še boemski pristop.
Sin Maj pa je v delavnici glasnik prihodnosti. Iz preprostosti tega osnovnega gradnika narave zna
potegniti tudi pridih sodobnosti. Poudarja pomen napredka, a razume in spoštuje tradicijo, ki se
zrcali v rokodelskih prvinah starih mojstrov. Njegov mizarski jezik se zrcali v vrhunski natančnosti,
kjer preprostost lesa plemeniti popolna tehnična dovršenost izdelka. Les zna postaviti tudi v horizont
sodobnega sveta.
Maj slikovito opiše, kako je videti vsakdanjik v delavnici, kjer hkrati ustvarjata dva izražena mojstra,
a obenem poudari pomen prepleta znanja in medsebojne pomoči: "Delati skupaj z očetom zagotovo
ni vselej enostavno. Dva petelina v enem kokošnjaku ne gresta skupaj, pravijo. Prav zaradi tega pa
sva se odločila, da vsak ubereva neko svojo pot, uporabljava pa eno okolje, prostor in eden drugemu
nudiva pomoč, kadar je to potrebno."
Citroën DS je povojni Franciji pomagal zgraditi identiteto, poskrbel za do tedaj nepredstavljivo tehnično revolucijo avtomobilske industrije in mimogrede še francoskemu narodnemu heroju, Charlesu de Gaullu, med poskusom atentata, v katerem ga je zasula toča 140 krogel s hidropnevmatskim vzmetenjem, rešil življenje. S štirimi predrtimi pnevmatikami se je s prizorišča zločina odpeljal brez težav.
Doprinos ultimativnega pionirja v industrijo, kjer se je pred letom 1955 napredek izražal v relativno
počasnih, evolucijskih korakih, je deloval kot nekajkilometrski sprint, ob katerem je Evropo osvojil s
tipično francoskim šarmom in do tedaj za znamko Citroën nepredstavljivo samozavestjo.
Ob izstrelitvi v štirikolesno sfero je v trenutku presegel pomen prevoznega sredstva in postal eden največjih prispevkov tehnične dediščine 20. in 21. stoletja. Njegovo zračno vzmetenje že 60. leto zlahka nosi status ekvivalenta drugim še aktivnim spomenikom sposobnosti kreativnega in učinkovitega služenja človeštvu.
Citroën DS se v družbi inženirsko, oblikovno in tehnično dovršenih velikanov, kot so tunel pod Rokavskim
prelivom, Transsibirska železnica ali 828 metrov visok nebotičnik Burdž Kalifa v Dubaju,
počuti odlično in kljub letom tudi mladostno.
Z naprednimi rešitvami na področju dizajna, tehnike, varnosti in udobja je v avtomobilski in splošni
javnosti sprožil ekstatično stanje, katerega sledi so vidne še danes.
Bil je eden pionirjev lahke gradnje. Aluminij, ki je v avtomobilsko industrijo kot eden temeljnih gradnikov začel kapljati šele ob prelomu tisočletja, je uporabljal 50 let pred drugimi. Bil je eden prvih z zmečkljivimi conami in varnostno kletko. Pred njim ni bilo avtomobila z armaturno ploščo iz umetnih mas. Nosi naslov prvega velikoserijskega izdelka z diskastimi zavorami in bil je prvi, pri katerem je motor ob čelnem trku zdrsnil pod kabino, ne vanjo.
Njegovi rumeni žarometi so svetili v ovinke, skozi katere se je peljal dobesedno na zraku. Hidropnevmatsko
vzmetenje s prilagodljivo višino podvozja je zagotavljalo raven udobja, ki je številni
ne dosežejo še danes, in v najbolj kritičnih razmerah se je lahko brez težav peljal le po treh kolesih.
Seveda je krmiljenje olajševala servopomoč.
Bil je prvi na svetu s polavtomatskim menjalnikom, na seznamu doplačilne opreme je bila celo klimatska naprava. Njegova streha je zaradi nižanja težišča izdelana iz steklenih vlaken, zadnje smerne utripalke so integrirane v strešne loke, vrata nimajo zgornjih okvirjev. Šok še traja.
Za večno obliko je poskrbel kdo drug kot Italijan. Genij, kipar, industrijski oblikovalec in velikan
avtomobilskega dizajna Flaminio Bertoni. V sodelovanju z aeronavtičnim inženirjem Andrejem Lefebvrejem je
svet razsvetlil z avtomobilom z drugega planeta.
Citroën DS je postal ikona, avtomobilska Mona Liza, umetniško delo, ki tudi po 60 letih ostaja svetilnik tehnične revolucije in romantični vzor, brez katerega bi Slovenci ob besedi žaba zares pomislili le na žival, in ne na eleganten avtomobil, ki je z obliko kapljice osvojil generacije. Neutolažljivi romantiki pravijo, da takšnih ne delajo več. Res je. Pablo Picasso je ustvaril Guernico, Michelangelo Davida in Citroën avtomobilsko boginjo. Vive la France!
Citroën se z avtomobilskim posebnežem cactusom želi vrniti h koreninam svojih avtomobilskih ikon. Ta avtomobil v ospredje potiska človekov vsakdan in ljudskost v najširšem pomenu besede, od dostopnosti do uporabe.
Oblikovalci so torej pri snovanju cactusa navdih iskali v oblikah, ki ljudi spremljajo v vsakdanjem življenju. Že s tega vidika je precej drugačen. Na njem in v njem se hitro opazi, da oblikovno sledi predmetom, kot so pametni telefon, fotoaparat, torbica, kovček, zofa za zaljubljene …, linijam in oblikovnim rešitvam, ki smo jih ljudje torej že sprejeli kot uporabni del vsakdanjika.
C4 cactus želi vtis narediti predvsem s tekočimi linijami brez kakršnihkoli agresivnih potez. V ospredje potiska prečiščene gladke površine z lebdečim učinkom karoserijskih meja – obeh previsov in strehe.
Da kot unikat v sodobnem avtomobilskem svetu res izstopa z veliko nenavadne svežine, ki jo oko v
podzavesti hitro poveže z že znanimi oblikami, je opazil tudi mladi mizarski mojster Maj, ki da veliko na
preprostost učinkovitega oblikovanja:
"Cactus je zasnovan kot ljudski avtomobil. Pravi avtomobil za običajne ljudi, cenovno dostopen in preprost
za uporabo. In še nekaj: z njim uživaš v vožnji. Nisem pristaš novih avtomobilov, ampak z
njim sem res užival v vožnji."
Oče Cveto pa s tankočutnim očesom in okusom restavratorskega umetnika rokodelca k sinovi oceni
najnovejšega dela pariških oblikovalcev doda: "Jaz mislim, da je cactus na pravi poti za današnji čas.
Nudi modernizacijo avtomobila, pa še vedno ima tako pridih preprostosti kot tudi modernosti."
Mizarski mojster o avtomobilski preprostosti: "Avtomobil, dostopen vsakemu žepu, naj bi imel v sebi
neko preprostost. Kot recimo spaček, ki je bil tako preprost, da je bil simpatičen."
Režija: Ciril Komotar
Foto: Klemen Korenjak
Video: Luka Petrič
Design: Aleks Katunar
Programiranje: Marcel de Vries
Kreativni direktor: Matej Leskovšek
Vsebino omogoča Citroen